ترجمه از فرانسه توسط حمید محوی
رئیس جمهور فرانسوآ هولاند با «اپوزیسیون» سوریه رئیس جمهور فرانسوآ هولاند با «اپوزیسیون» سوریه

26 اوت 2012

 

France: Le président Hollande rencontre l’« opposition » syrienne

soutenue par les Etats-Unis

par Antoine Lerougetel

Mondialisation.ca, Le 25 aout 2012

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=32493

 

فرانسه :

رئیس جمهور فرانسوآ هولاند با «اپوزیسیون» سوریه

که از حمایت ایالات متحده برخوردار است ملاقات کرد

نوشتۀ آنتوآن لوروژتل

 

 

پیش از گفتگوهای روز سه شنبه 21 اوت با مسئولان شورای ملی سوریه، جناح سیاسی ارتش آزاد سوریه، رئیس جمهور فرانسه سوسیال دموکرات، فراسوآ هولاند، روز دو شنبه 20 اوت با اخضر ابراهیمی جانشین کوفی انان ، میانجیگر جدید سازمان ملل متحد در امور سوریه ملاقات کرد.

پس از گفتگو با اخضر ابراهیمی، فرانسوآ هولاند اظهار داشت : «هیچ راه حلی برای سوریه بدون برکناری بشار الاسد وجود ندارد.»

فرانسوآ هولاند با امیر قطر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی نیز برای رسیدگی به امور سوریه ملاقات کرد. امیر قطر سال گذشته کمک های مالی و تجهیزات نظامی قابل ملاحظه ای برای نیروهای مخالف قذافی در جنگ ناتو برای سرنگونی رژیم لیبی فرستاده بود، و یک بار دیگر امیر قطر برای نیروهایی که از حمایت ایالات متحده برخوردارند، به هدف سرنگونی رژیم اسد پول و اسلحه می فرستد.

اگر چه احزاب راست فرانسوی فرانسو آ هولاند را بخاطر پشتیبانی اش از نیروهای ضد رژیم سوریه مورد انتقاد قرار داده اند، با این وجود او می خواهد نشان دهد که پا جای پای رئیس جمهور پیشین گذاشته و فعالانه از سیاست ایالات متحده برای تغییر رژیم سوریه تلاش می کند.

هدف امپریالیسم فرانسه و غرب سر کار آوردن یک رژیم دست نشانده در سوریه است، تا متعاقبا تغییر رژیم دیگری را به ایرانیان تحمیل کنند. چنین طرحی بر آن است تا هر گونه مقاومتی را در برابر رویکردهای استعماری واشینگتن در هم شکند. روشن است که منطقۀ خاورمیانه بخاطر منابع نفتی برای منافع ایالات متحده و هم پیمانان اروپائی اش اهمیت فوق العاده ای دارد.

بیش از پیش آشکار می شود که سازمان سیا با نیروهای القاعده در سوریه برای پیشبرد اهدافشان همکاری می کنند.

پس از این گفتگوها، به همراهی وزیر امور خارجه، نخست وزیر اسبق، لوران فابیوس، فرانسوآ هولاند شورای ملی سوریه را تشویق کرد که «تمام نیروهای اپوزیسیون را سازماندهی کند، به ویژه شبکه های محلی، شوراهای انقلابی و نمایندگان ارتش آزاد سوریه» و سپس اضافه کرد : «نمایندگان قانونی سوریۀ نوین، بر این اساس، می توانند در بهترین شرایط گذار به رژیم دموکراتیک را فراهم سازند.»

...


 

پی نوشت مترجم

من در حومۀ پاریس زندگی می کنم، دیروز وقتی از سوپرمارشه با یک بسته بستنی وانیلی و کاراملی که از ضروریات کار ترجمه برای من می باشد، برمی گشتم، روی پیاده رو یک زوج سالمند را دیدم که در جهت مخالف من حرکت می کردند، ولی ناگهان متوقف شدند و به طرف خیابان نگاه کردند و گویی اتفاق غریبی افتاده باشد، پیر مرد به شکل تحریک آمیزی دستش را تکان می داد...به اندازه ای در افکار خودم غرق بودم که هیچ توجهی نشان ندادم، این حرکت هیچ مفهومی براین نداشت و از کنارشان عبور کردم. کمی دورتر یک سیاه پوست فرانسوی با لهجۀ آفریقائی و لباس تابستانی، در حاشیۀ نزدیک به خیابان گویی که با من و یا با خودش و یا در تلفن همراه چیزی را زمزمه می کرد: «یک موسیو، از خیابان یک طرفه، در جهت ممنوع، بالا می رود.»

زمزمۀ این مرد جوان بود که مرا متوجه اتومبیلی کرد که در واقع در جهت ممنوع حرکت می کرد و اطمینان پیدا کردم که هدف این نگاهها و حرکات اعتراضی من نیستم. در سمت دیگر خیابان نیز افرادی که ایستاده بودند و گویی بی نظمی خاصی اتفاق افتاده باشد...(؟) اتومبیل را در نزدیکی چهار راه دیدم که به سمت چپ چرخید و ازد یدم خارج شد. به این شکل بود که حرکت اعتراضی و نگرانی آن زوج سالمند به شکل مابعدی برایم معنی پیدا کرد.

بخاطر یک عمل خلاف در راهنمایی و رانندگی، در فاصلۀ تقریبا سی متر، من شاهد واکنش های اعتراض آمیز دست کم سه مدعی العموم بودم، بی آن که چیه چیه چه خبر شده های آن طرف خیابان را به حساب بیاوریم.

پرسش : پرسش شگفتی آوری که برای ما می تواند مطرح شود، این است که چگونه در یک چنین کشوری که برای یک خطای راهنمائی و رانندگی در فاصلۀ سی متر و ظرف کمتر از یک دقیقه سه مدعی العموم پیدا می شود، چگونه است که رئیس جمهور این کشور – در این جا فرانسوآ هولاند و دیروز نیکلا سرکوزی، تا این اندازه می توانند کلاهبرداری کنند، و «شورای ملی سوریه» و یا «ارتش آزاد سوریه» را به عنوان نمایندۀ قانونی سوریه معرفی کنند، که هویت آن امروز با توجه به تمام مدارکی که ما در اختیار داریم، برایمان آشکار است.

و علاوه براین، این کشوری که این همه به قانون توجه نشان می دهد، و هر فرانسوی یک مدعی العموم تمام عیار است، چگونه ممکن است که رئیس جمهور این کشور با نقض تمام قوانین برای انتخاب و یا عزل مقامات دولتی و رسمی و به طریق اولی رئیس جمهور، آن هم برای یک کشور دیگر، این گونه تصمیم بگیرد و تقریبا صدای هیچ مدعی العمومی هم شنیده نشود؟ اتومبیلی که با نقض قوانین در جهت خلاف در خیابان یک طرفه حرکت می کرد، موجب هیچ تلفات انسانی نشد. ولی اقداماتی که تا کنون علیه سوریه انجام گرفته موجب تخریب کشور و مرگ دهها هزار انسان شده است.

پرسش این است که این کلاهبرداران سیاسی با چه شهامتی این دروغ ها را به هم می بافند و مردم هم می پذیرند؟ و چگونه به خودشان اجازه می دهند که برای کشورهای دیگر دولت و رئیس جمهور تعیین کنند و کشورهایی را به نام قانون تخریب کنند، ده ها هزار نفر و حتی میلیونها نفر را بکشند و میلیونها نفر را بی خانمان سازند و سایۀ مرگ را بر توده های مردم مسلط سازند...و بعد با کراوات پشت تریبونهای بین المللی و رسانه ای حاضر شوند و بگذارند که از آنها به عنوان انسان و تمدن برتر عکس بگیرند. در آینده کمی بیشتر به بررسی مکانیسم این واقعیت تناقض آمیز خواهیم پرداخت.


August 27th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی